TESTIMONI SET MENYUSU PREMIUM SHAKLEE

'PENGALAMAN MENYUSU YANG AMAZING'

Tajuk bukan main lagi. Acah-acah macam banyak pengalaman. Takpe. Walaupun sedikit pengalaman, semoga memberi inspirasi kepada yang sudi membaca. Pengalaman yang Dayah akan ceritakan ini adalah journey dalam penyusuan anak-anak Dayah, Fateh dan Amin. Cabaran menyusukan anak-anak dalam masa bekerja adalah satu proses yang sangat meletihkan. Tetapi satu pengalaman yang indah jika kita diberi peluang sebegini.
Alhamdulillah Dayah dapat merasainya.




Masa Fateh lahir, awal-awal lagi memang dah niat nak menyusukan sampai umur Fateh 2 tahun. Tetapi setiap perancangan dan rezeki adalah ditentukan oleh Allah. Dayah dapat susukan Fateh selama 1 tahun 3 bulan. Rupa-rupanya Allah datangkan rezeki lain pula. Dayah disahkan mengandungkan buat kali kedua. So terpaksa wean off kan Fateh. Tapi rezeki Fateh untuk minum susu ibu masih panjang. Kami dipertemukan dengan isteri sahabat baik suami yang sanggup menjadi ibu susuan kepada Fateh. Alhamdulillah. Thank you so much mummy. If u read this, u know who you are.

Masa menyusukan Fateh, Dayah memang tak amalkan apa-apa suplemen or milk booster untuk maintain susu. Tapi satu perkara yang Dayah rasa masa tu ialah 'PENAT' , 'CEPAT LETIH' dan 'RASA TIDAK BERTENAGA'. Sampai satu tahap Dayah rasa nak give and tak nak breastfeed (BF) dah. Owh.. I'm a bad mother. Sebab rasa hopeless sangat sebab x dapat nak laksanakan amanah yang diberikan.
So bila dapat tau mengandung kali kedua, nekad dan niat akan susukan Amin sehingga 2 tahun. Kena usaha apa cara sekali pun supaya maintain penghasilan susu.

TAPI!! TAPI!! Apa yang amazing mengenai BF journey kali kedua ini ialah rezeki susu yang melimpah ruah. Alhamdulillah. Syukur sangat. Berbekalkan sedikit pengalaman dan ilmu dari support group banyak membantu Dayah menjayakan misi BF kali ini.

Amin baru masuk 3 bulan, tapi stok EBM dah penuh peti ais & 1/2 deep freezer (rumah mertua). DAN!! DAN!! yang paling best is proposal untuk beli deep freezer tuk letak dirumah juga diluluskan oleh encik suami. Thank you sayang.

Punca beli deep freezer sebab freezer dah tak muat nak isi barang basah. Mama still nak kena masak.
Suami pun perasan dan tegur. 'Susu kali nie banyak betul ye?' Saya hanya mampu tersenyum dan syukur sangat diberi rezeki dalam sedemikian rupa.

APA YANG DAYAH AMALKAN UNTUK MAINTAIN SUSU?

● Jaga pemakanan kita seboleh yang mungkin. Tapi biasa la kadang2 terbabas juga
● Banyak makan kurma, minum susu & air secukupnya
● Macam Dayah bekerja, kena disiplin jaga jadual pam (jangan biar gap pam terlalu lama, max 4 jam je) itu pun susu dah stat cair dan punca susu drop
●Bila anak dengan kita, kerapkan direct feed untuk stimulate susu
● Jangan stress & senyum selalu. Pikir yang elok2 & time pam tengok gambar anak2. Hormon gembira akan meningkat
● Dayah memang ambil suplemen tambahan untuk bagi bertenaga sebab BF sebenarnya penat, cepat lapar & nak maintain susu yang berkualiti

So,itu antara my amazing journey dalam BF anak2 Dayah Fateh & Amin. Semoga perjalanan ini dipermudahkan. Ibu menyusu nie banyak cabarannya.

KITA KENA KUAT & KENTAL!!

JANGAN PUTUS ASA!!!

WE ARE SUPERMOM 

SALAM SAYANG
Mama Fateh & Amin

SAHABAT HAMIL ANDA

HIDAYAH AZMAN
017 605 6386
SHAKLEE ID: 1264395

Comments

Popular Posts