PETANDA, RISIKO & RAWATAN CYST KETIKA MENGANDUNG

Pernahkah ibu-ibu mendengar mengenai "Ovarian Cyst"? Pasti ada yang pernah dengar dan tidak pernah tahu pun apa itu cyst.

Secara umunya, ovarian cyst adalah satu kantung yang tertutup di kawasan ovari yang dipenuhi dengan bahan cecair dan separa pepejal (semisolid) dan bagi sesetengah keadaan ada terdapat darah di dalam kantung tersebut.

Terdapat beberapa jenis cyst yang boleh terbentuk di dalam ovari wanita dan ibu hamil juga berisiko untuk mendapatkannya.



Adakah ovarian cyst akan menunjukkan tanda-tanda atau simptom bagi mereka yang mengalaminya? Pada kebiasaannya ovarian cyst tidak menunjukkan sebarang petanda tetapi ia mula menunjukkan petanda apabila saiz cyst membesar atau pecah di dalam ovari.

TANDA-TANDA OVARIAN CYST

  1. Antara tanda biasa ialah berasa sakit dibahagian abdomen, pinggul dan kadang-kadang dibahagian belakang (low back)
  2. Rasa kembung atau senak perut
  3. Berasa nyeri dibahagian bawah abdomen atau kiri perut
  4. Berasa loya dan ingin muntah
  5. Tempoh haid/period tidak teratur
  6. Berasa pedih ulu hati & ketidakhadaman
  7. Mempunyai masalah dalam kawalan air kencing


Terdapat beberapa punca boleh terbentuk ovarian cyst dikalangan wanita terutama wanita mengandung. Ovarian cyst biasanya ditemui ketika mengandung. Dalam banyak keadaan, ia ditemui secara tidak sengaja ketika melakukan ujian ultrasound.



Majoriti ovarian cyst ketika mengandung adalah masih dalam keadaan terkawal dan tidak memerlukan sebarang pembedahan bagi menghilangkannya. Tetapi, pembedahan akan dilakukan jika keadaan cyst semakin membesar, bersimpul atau pecah sehingga menghalang peredaran darah ketika mengandung.

PUNCA TERBENTUKNYA CYST

  1. Mempunyai sejarah kesihatan mengalami ovarian cyst
  2. Tempoh haid/period yang tidak teratur
  3. Obesiti atau berlebihan bert badan
  4. Datang haid ketika usia terlalu muda (11 tahun ke bawah)
  5. Mempunyai masalah sukar mengandung
  6. Pernah menjalani rawatan kanser payudara (penggunaan ubat Tamoxipen)


RAWATAN OVARIAN CYST BAGI IBU HAMIL

Kebiasaannya ibu mengandung akan mengalami "Corpus Luteum Cyst" dan "Dermoid Cyst" dan cyst ini biasanya akan hilang dengan sendirinya  dalam masa sebulan hingga tiga bulan. Berdasarkan pendapat pakar, cyst tidak mempunyai rawatan jangka panjang atau ubatan khas dalam tempoh tertentu bagi membuangnya. 

  1. Ovarian cyst akan ditemui secara tidak sengaja melalui pemeriksaan ultrasound ketika mengandung. Melalui cara ini, saiz dan jenis cyst akan dapat ditentukan
  2. Jika keadaan cyst semakin membesar, bersimpul atau pecah pembedahan segera diperlukan bagi membuang cyst tersebut
  3. Pemeriksaan darah (blood test: CA-125) juga boleh dilakukan bagi menentukan samada cyst tersebut berpotensi menjadi kanser atau tidak.
  4. Tiada rawatan secara tradisional atau rawatan semulajadi bagi menghilangkan ovarian cyst melainkan pengambilan ubat yang anti-radang sebagai ubat tahan sakit

Semoga Bermanfaat.

Sahabat Hamil Anda,

Hidayah Azman

Whatsapp: 017.605.6386

Shaklee ID: 1264395




Comments

Post a Comment

Popular Posts